Folk elsker å snakke, og dessverre, de glemmer å lytte, virkelig lytte til hva andre sier. Aktiv lytting er både en ferdighet og kunst for en effektiv toveis kommunikasjon prosessen. Enten du er en administrerende direktør eller en garasje mekaniker, vil god lytteferdigheter få deg en bedre kommunikator, forhandler og planleggeren.
Så du sier lytter du
Hvis du kunne videobånd daglige aktiviteter inkludert tete-a-tetes din med familie, venner og kolleger, ville du rødme på måten du avbryte dem i sin tale, eller hvilken vei du hurriedly er ferdig sine dommer for dem. Dette reeks av arroganse og en uforsiktig holdning om følelser til andre. Du bør erkjenne at hva de har å si er like viktig som hva du ønsker å blurt ut.
Har du tenkt på hvordan du umiddelbart lukke et barns forsøk på å kommunisere med deg? Kanskje tror du at barnet si ikke er viktig fordi det er bare gutt prøver å si noe. Det er flere viktige ting å gjøre enn lytte til en gutt, og dette er en stor feil.
Når et barn er snakker til deg, kan du stoppe hva du gjør. Se på ham og se hans kropp omgangsspråk og ansiktsuttrykk hvis han er glad, trist eller redd. Hold tungen og la ham har hans stykke og gjøre svar, selv enkelt stavelse seg. Som vil gi ham vet du lytter og interessert i hva han har å si, og oppfordrer barn til å fortelle deg mer. Fra disse episodene, vil du kunne vite hvordan barnet ditt gjør og hva hjelpe han eller hun behov.
Samme kreves av deg på jobb. Når kolleger slipp av tabellen i kantina under lunsjpause, kan du også være klar til å lytte enn å snakke. Har du ikke at begrepet at lytte til dine kolleger er bare slå og la tankene vandre andre steder. Lytt aktivt med alle dine sanser våken. Ikke la noen støy fra de andre tabellene forstyrre deg. Også stille spørsmål hvis du vil være sikker på at du forstått hva din venn prøver å fortelle deg.
Hvordan å lytte
Det er viktig å aktiv lytting under møter. Noen ganger, kan ikke det hjulpet når det er mange distraksjoner - buzz av kopimaskin, høye hæler å klikke på gulvet, og en rekke andre bakgrunnsstøy. Tune dem, og konsentrere seg om den pågående diskusjonen.
Spør deg selv spørsmål som: "Hva er speaker's punkt?" eller "Hva er han forteller meg?" Gi oss tilbakemelding ved å spørre ham til å utdype eller be ham gi flere eksempler. Ikke Avbryt. Dermed kan antagonize personen som snakker. Det ville være en katastrofe hvis han er en kunde.
Bare slappe av og gjøre deg interessert i alt som blir sagt, og analysere hva blir sagt og unsaid. Hånd-bevegelser, kroppens bevegelser og ansiktsuttrykk vil avdekke mer enn ord. Fokusere, observere og analysere. Hvis du virkelig ønsker å lytte, må du etablere øyekontakt, sender svar som angir du lytter, stille spørsmål, oppmuntre høyttaler til å utdype og gi noen eksempler og takke alltid personen for å dele sine ideer og tanker.
No comments:
Post a Comment