Tuesday, September 27, 2011

How To Give Kritikk Uten Blåmerker egoer

Som ansvarlige arbeidsgivere, foreldre og venner, har vi en forpliktelse til å korrigere feilene til andre mennesker for å forbedre sin personlige suksess. Oppgaven foran oss er hvordan man skal rette en mangel uten å skade den delikate ego som noen ganger kan komme i veien. Altfor ofte folk kritiserer andres oppførsel uten å gi en løsning og dette er uheldig fordi det da blir et personlig angrep på den personen som bare tar sikte på å demerit dem. Konstruktiv kritikk innebærer å påpeke deres svakheter og tilby en løsning for å rette det opp. For å gi konstruktiv kritikk, må vi søke løsningen på problemet før vi peke det ut til personen. Ved å gjøre dette, vi effektivt skille atferden fra ego og bevare forholdet i prosessen.

Her er noen strategier for å gi konstruktiv kritikk:

1. Aldri kritisere mens du er sint på den personen. Hvis dine følelser kontrollerer dine handlinger, så unngå noen form for kritikk. Det blir for enkelt å bruke at kritikken som en sjanse til å gjøre et personlig angrep på den andre personen når følelser er høye. Avstand selv og gjenvinne din egen ro før du adresserer en atferd som trenger korrigering.

2. Tilby en bedre løsning. Vite forskjellen mellom mislike en viss oppførsel fordi den er uenig med din egen personlige preferanse versus mislike en atferd til fordel for en mer effektiv måte eller riktig måte å gjøre noe. Unngå å lage en kritikk og deretter forsøker å støtte det med emosjonelle appeller fordi problemet blir da et spørsmål om personlig preferanse og motstridende egoer. I stedet bruker kraften i logikk for å vise personen at det egentlig er en bedre måte å gjøre det samme som vil forbedre sin egen suksess og produktivitet.

Det blir for enkelt å bruke at kritikken som en sjanse til å gjøre et personlig angrep på den andre personen når følelser er høye. Avstand selv og gjenvinne din egen ro før du adresserer en atferd som trenger korrigering.

2. Tilby en bedre løsning. Vite forskjellen mellom mislike en viss oppførsel fordi den er uenig med din egen personlige preferanse versus mislike en atferd til fordel for en mer effektiv måte eller riktig måte å gjøre noe. Unngå å lage en kritikk og deretter forsøker å støtte det med emosjonelle appeller fordi problemet blir da et spørsmål om personlig preferanse og motstridende egoer. I stedet bruker kraften i logikk for å vise personen at det egentlig er en bedre måte å gjøre det samme som vil forbedre sin egen suksess og produktivitet.

3. Alltid la personen redde ansikt. Dette innebærer respekt for personen, selv om de gjorde noe helt upassende. De psykologiske konsekvensene av pinlige eller disrespecting noen foran sine jevnaldrende er svært alvorlig. Det er så alvorlig faktisk har at en slik forlegenhet vært en viktig faktor i 80% av alle voldsepisoder på arbeidsplassen og på skoler. Kritikk er en personlig og privat prosess som ikke skal deles med andre. Dessuten er det like viktig å ikke gjøre det tydelig for andre mennesker som du gir, eller kommer til å gi kritikk. Spørre noen til å komme inn på kontoret ditt foran sine jevnaldrende kan være like skadelig som å kritisere dem offentlig. Hold det veldig fortrolig og respekterer dine motstykke behov for å redde ansikt foran sine jevnaldrende.

ersonal preferanse og motstridende egoer. I stedet bruker kraften i logikk for å vise personen at det egentlig er en bedre måte å gjøre det samme som vil forbedre sin egen suksess og produktivitet.

3. Alltid la personen redde ansikt. Dette innebærer respekt for personen, selv om de gjorde noe helt upassende. De psykologiske konsekvensene av pinlige eller disrespecting noen foran sine jevnaldrende er svært alvorlig. Det er så alvorlig faktisk har at en slik forlegenhet vært en viktig faktor i 80% av alle voldsepisoder på arbeidsplassen og på skoler. Kritikk er en personlig og privat prosess som ikke skal deles med andre. Dessuten er det like viktig å ikke gjøre det tydelig for andre mennesker som du gir, eller kommer til å gi kritikk. Spørre noen til å komme inn på kontoret ditt foran sine jevnaldrende kan være like skadelig som å kritisere dem offentlig. Hold det veldig fortrolig og respekterer dine motstykke behov for å redde ansikt foran sine jevnaldrende.

4. Fokus på problemet, ikke person. Ved å gi konstruktiv kritikk, sørg for at du holde fokus på å ta opp problemet og ikke personen. Problemet er en objektiv problem som du kan samarbeide om å forbedre både dine interesser. Fokusering inn på personen, men vil alltid bli tolket som et personlig angrep mot dem, selv om den ikke er ment å være. Personlig angrep er alltid følges opp med harme og sinne, noe som faktisk kan være mer skadelig i det lange løp fordi det kan føre til inngrodde harme, som i sin tur kan føre til dårlig moral, hemmelige eller sabotør atferd, og passiv-motstand. Husk at personen har følelser og disse følelsene kan lett brytes av en feil tilnærming. Når du gir kritikk, følger den gylne regel å angripe problemet, men som samtidig er skånsom mot personen.

5. Føle med deres posisjon. Empati er evnen til å tre inn i skoene til den andre personen og se verden fra deres perspektiv. Noen ganger er vi glemmer hvordan det er å være den nye personen på jobben fordi vi har vokst venne til en bestemt prosedyre eller rutine som er andre naturen til oss. Husk at folk ikke alltid se ting som du gjør og en del av å være en god pedagog er å kunne forstå den andres posisjon og arbeide med dem på deres nivå, ikke din egen.

e å komme inn på kontoret ditt foran sine jevnaldrende kan være like skadelig som å kritisere dem offentlig. Hold det veldig fortrolig og respekterer dine motstykke behov for å redde ansikt foran sine jevnaldrende.

4. Fokus på problemet, ikke person. Ved å gi konstruktiv kritikk, sørg for at du holde fokus på å ta opp problemet og ikke personen. Problemet er en objektiv problem som du kan samarbeide om å forbedre både dine interesser. Fokusering inn på personen, men vil alltid bli tolket som et personlig angrep mot dem, selv om den ikke er ment å være. Personlig angrep er alltid følges opp med harme og sinne, noe som faktisk kan være mer skadelig i det lange løp fordi det kan føre til inngrodde harme, som i sin tur kan føre til dårlig moral, hemmelige eller sabotør atferd, og passiv-motstand. Husk at personen har følelser og disse følelsene kan lett brytes av en feil tilnærming. Når du gir kritikk, følger den gylne regel å angripe problemet, men som samtidig er skånsom mot personen.

5. Føle med deres posisjon. Empati er evnen til å tre inn i skoene til den andre personen og se verden fra deres perspektiv. Noen ganger er vi glemmer hvordan det er å være den nye personen på jobben fordi vi har vokst venne til en bestemt prosedyre eller rutine som er andre naturen til oss. Husk at folk ikke alltid se ting som du gjør og en del av å være en god pedagog er å kunne forstå den andres posisjon og arbeide med dem på deres nivå, ikke din egen.

Seks. Aldri label personen. Feste en negativ merkelapp på den personen som blir kritisert er en upassende tilnærming fordi det dehumanizes dem, noe som gjør det enklere for deg å være sint på dem og det demoralizes dem.

7. Fokus på fremtiden, ikke fortiden. Klandre noen for deres tidligere oppførsel ikke gjør annet enn å skape konflikt. Fortiden er over med og din største bekymring er at det ikke skjer i fremtiden. Så i stedet for å dvele ved fortiden atferd, bruke den som et pedagogisk verktøy slik at de kan forbedre i fremtiden.

8. Bruk oppmykning ord til puten din kritikk. Mykgjørende ord er designet for å "myke" tøffe-klingende uttalelser .. Softeners arbeid fordi de reiser mye rom for tolkning av erklæringen som følger den. Noen eksempler på myknere er, "tror jeg", "Jeg antar", "det virker", "jeg tror", osv. Så i stedet for å lage en hard uttalelse som "Du er rapporten er forferdelig." Erstatt det med en myknet kritikk som "Det synes for meg at denne delen av rapporten kunne bruke noen revisjon." Den psykologiske effekten av rewording en uttalelse kan føre til en større mengde overtalelse og konflikt unngåelse.

No comments:

Post a Comment