Saturday, September 24, 2011

Arbeide med funksjonshemmede

Ettersom Kongressen vedtok Americans with Disabilities Act i 1990, folk som tidligere har hatt begrenset eller ingen tilgang til offentlige steder nå flytte rundt med en grad av letthet på arbeidsplassen. Selv om disse menneskene har sine utfordringer med syn, hørsel eller bevegelse, er de som arbeider med dem ofte forvirret om hvordan å samhandle dem med følsomhet og forståelse.

Her er noen av spørsmålene å huske på.

Når det er nødvendig å nevne funksjonshemming, bør språk understreke den personen først, funksjonshemming andre. Heller enn å henvise til noen som et epileptisk, sier "person med epilepsi" eller "John, som har epilepsi ...."

Unngå ord som har en negativ tone. Personer som bruker rullestol er ikke "bundet" eller "begrenset" til sine stoler. En person kan ha spastiske muskler, men bør ikke beskrives som spastisk.

Foretrukket språk er enkel. Istedenfor å si at en person er "lammet med leddgikt", "lider av MS", "plaget med ALS," sier "John har epilepsi" eller "Mary har MS."

Bruk følgende vilkår:

"Medfødt uførhet" heller enn "fødselsdefekter".
"Non-funksjonshemmede" heller enn "normal", "sunn" eller "fullbefarne."
"Tilstand" heller enn "sykdom" eller "feil".
"Synshemmede" heller enn "blind" med mindre en person er helt blinde.
"Deaf" eller "hørselshemmede" heller enn "hørselshemmede."
"Little person" eller "dverg" heller enn "dverg".
Ord eller fraser som "offer", "krøpling", "uheldig", "dum", "døv mute", "deformert" og "ynkelig" er støtende.

Spør mennesker med funksjonshemninger dersom de trenger eller ønsker hjelp før du prøver å hjelpe dem. Hvis de vil ha hjelp, spør etter spesifikke instruksjoner om hvordan du kan være nyttig.

Se direkte på enhver person med nedsatt funksjonsevne når du snakker, selv om personen har en tolk eller ledsager til stede.

Ikke anta en talevansker indikerer at en person også har et hørselstap eller intellektuelle begrensninger.

Tillate folk med tale funksjonsnedsettelser å fullføre sine egne setninger. Ikke snakk for dem eller avbryte. Still spørsmål som tillater korte svar eller et nikk av hodet. Den andre personen har alltid mulighet til å gi en lengre respons.

Snakk rolig, sakte og tydelig til en person som har et hørselstap eller andre problemer med å forstå. Stå foran personen og bruke bevegelser for å hjelpe kommunikasjon.

Når du går med en person som er synshemmede, la den personen til å bestemme farten. Hvis personen ber om eller aksepterer tilbudet om hjelp, ikke gripe armen. Det er lettere for ham å holde på deg.

med en funksjonshemming når du snakker, selv om personen har en tolk eller ledsager til stede.

Ikke anta en talevansker indikerer at en person også har et hørselstap eller intellektuelle begrensninger.

Tillate folk med tale funksjonsnedsettelser å fullføre sine egne setninger. Ikke snakk for dem eller avbryte. Still spørsmål som tillater korte svar eller et nikk av hodet. Den andre personen har alltid mulighet til å gi en lengre respons.

Snakk rolig, sakte og tydelig til en person som har et hørselstap eller andre problemer med å forstå. Stå foran personen og bruke bevegelser for å hjelpe kommunikasjon.

Når du går med en person som er synshemmede, la den personen til å bestemme farten. Hvis personen ber om eller aksepterer tilbudet om hjelp, ikke gripe armen. Det er lettere for ham å holde på deg.

Start aldri å presse noens rullestol uten først å spørre occupant tillatelse.

Lener seg på en rullestol når du snakker til den personen er hensynsløs.

Hvis du skal ha en lang samtale med noen ved hjelp av en rullestol, få en stol og sitte i øyehøyde med personen. Du vil både føle deg mer komfortabel.

Husk at mennesker med funksjonshemninger er akkurat som alle andre med unntak av visse fysiske forhold. Behandle dem som dyktige kompetente medarbeidere eller kolleger de er.

(C) 2005, Lydia Ramsey. Alle rettigheter i alle medier.

No comments:

Post a Comment